Het is vandaag de dag na Thanksgiving, de Amerikaanse feestdag waarop je zegt waarvoor je dankbaar bent.
Deze dag staat in de VS bekend als Black Friday, het onofficiële startschot voor het kerstseizoen. Winkelketens adverteren massaal met korting, spelletjes en verrassingen.
Hoewel we in Nederland geen Thanksgiving vieren, raakt ‘uitverkoopdag’ Black Friday ook hier in zwang. En daar haakt de Duitse webshopgigant Zalando op in.
In Duitsland dopen ze de vrijdag om in Black Jack Friday, maar voor Nederland heeft de marketingafdeling een speciale actie bedacht.
“Ook in Nederland, hoewel we hier geen Thanksgiving vieren, raakt Black Friday steeds meer ingeburgerd. Niet alleen voor de kerstinkopen”, schrijft Zalando op een speciale actiepagina. “Sinterklaas komt natuurlijk nog net ietsje eerder en daarom hebben wij de actie omgedoopt in Black Pete Friday.”
Opmerkelijk natuurlijk, na de nationale discussie over Zwarte Piet die elk jaar uitbarst rond deze tijd. En bovendien ironisch, omdat Black Pete en blackface, het zwart schminken van het gezicht, in de VS absoluut not done is.
"Volgens mij ontgaat Zalando Lounge hier in de essentie van Black Friday en is hierin Pete overbodig", schrijft Patricia Klinkenberg op Facebook. Daarop reageert Zalando: "Black Friday valt midden in de Sinterklaas periode & alle producten hebben een gegarandeerde levering voor Sinterklaas. Daarom dat we de dag in een Sinterklaas-jasje hebben gestoken, waarbij Piet de spelletjes verzorgt."
Enkele twitteraars reageren ook met onbegrip.
@ZalandoNL @zalando serieus "Black Pete Friday"??? Na alle commotie in NL. Blijkbaar geen POC die op de marketingafdeling werken. pic.twitter.com/H0oL0VGjrY
— N.adi.A (@Smooth__Caramel) 25. November 2016
Oké, Zalando slaat de plank volledig mis geloof ik. Ik krijg een mail met in de titel: 'Black Pete Friday ... ' ?? #WTF
— Roos Midd (@RoosMidd) 25. November 2016
@NadineBoke Nou inderdaad...
— Ana Karadarevic (@Ana_Medusa) 25. November 2016
Bij @ZalandoNL is het geen #BlackFriday maar #BlackPetefriday. Gedurfd. pic.twitter.com/9ys64bEZxq
— Ruud Jobse (@RJobse) 25. November 2016
Toch valt er ook iets voor de actie van Zalando te zeggen. Het bedrijf neemt geen stelling in door te pleiten voor het behoud van Zwarte Piet. Op de Facebook-pagina en website zijn geen afbeeldingen van de figuur te zien, vermoedelijk om controverse te vermijden.
Hoe dan ook, de meeste Nederlanders zullen vast blij zijn met de goedkopere Sinterklaascadeaus.
Update: Zalando heeft de campagne inmiddels offline gehaald. "Tot onze grote spijt is er ophef ontstaan over één van de campagnes van de Zalando Lounge", laat het bedrijf weten in een bericht aan twitteraar Ruud Jobse. "Wij hebben onmiddellijk de betreffende campagne aangepast. Zalando heeft nooit de bedoeling gehad de gevoelens van wie dan ook te kwetsen."